Minister Finansów wydał dwie interpretacje ogólne dotyczące podatku u źródła

Pierwsza interpretacja (DD9.8202.1.2024 z 15 listopada 2024 r.) dotyczy niektórych warunków stosowania zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Publikacja interpretacji to efekt wielomiesięcznych prac grup roboczych w ramach konsultacji społecznych. W interpretacji Minister wyjaśnił warunek niepodleganie przez zagranicznego podatnika podatku zwolnieniu z opodatkowania od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania” jako kryterium zastosowania zwolnienia z podatku u źródła.

Zwolnienie dywidendy z podatku u źródła

Od dawna organy podatkowe, a za nimi część sądów administracyjnych wskazywała, że dyskwalifikację dla możliwości zastosowania zwolnienia stanowi nie podleganie podmiotowemu zwolnieniu, jak to wynika wprost z przepisów, a brak zapłaty podatku chociażby z uwagi na ponoszone straty. Tymczasem, według wydanej interpretacji ogólnej fakt korzystania z przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania przez odbiorcę dywidendy w państwie jego rezydencji na podstawie dyrektywy unijnej nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia z podatku u źródła od tej dywidendy.

Następnie Minister wskazał okoliczności, które co prawda nie stanowią naruszenia warunku niekorzystania ze zwolnienia, m.in. przekazywanie zysków w łańcuchu podmiotów, poza UE, a także brak opodatkowania z uwagi na indywidualną sytuację podatnika. Choć w interpretacji znalazło się zastrzeżenie, że powyższe okoliczności mogą być podstawą do zastosowania tzw. małej klauzuli antyabuzywnej, to generalnie spełnia ona oczekiwania strony społecznej. Kluczowe bowiem było wskazanie, że warunek niekorzystania ze zwolnienia należy co do zasady odnosić do statusu podmiotu, a nie do poszczególnej płatności czy indywidualnej sytuacji podatnika.

Inaczej w przypadku odsetek i należności licencyjnych

Stąd też zaskakujące jest stanowisko zaprezentowane w drugiej interpretacji (DD9.8202.2.2024) dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła odsetek i należności licencyjnych. Mimo identycznego brzmienia przepisów, tym raz Minister dokonał odmiennej wykładni powołując się na wyroki TSUE w tzw. sprawach duńskich. Minister wskazał, że rozważany warunek należy rozumieć w ten sposób, że odbiorca odsetek lub należności licencyjnych nie korzysta w państwie swojej rezydencji podatkowej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym ani od całości uzyskiwanych dochodów, ani ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym określonych kategorii dochodów (czyli ze zwolnienia przedmiotowego). Podatnik nie może również korzystać ze szczególnych zasad opodatkowania odsetek lub należności licencyjnych. Niemniej jednak jego sytuację należy oceniać indywidualnie.

Odmienna wykładnia identycznie sformułowanych przepisów, znajdujących się w tej samej ustawie, w ramach tego samego rozdziału musi oczywiście budzić sprzeciw. Minister powołuje się na dyrektywę unijną ustanawiającą zwolnienie, ale jednocześnie pomija sposób w jaki została ona transponowana do polskiej ustawy. Warto wskazać, że powyższe podejście było przedmiotem licznych dyskusji w ramach konsultacji społecznych, podczas których przedstawiciele biznesu i eksperci przedstawiali zastrzeżenia. Nie zostały one jednak uwzględnione w zasadniczej części.

Więcej w komentarzu Agnieszki Wnuk do artykułu red. Moniki Pogroszewskiej z prawo.pl

Dwie interpretacje ogólne w sprawie podatku u źródła

O tym jak wspieramy klientów w codziennych zmaganiach z podatkiem u źródła a także w bardziej skomplikowanych tematach i w kontrolach podatkowych można przeczytać tutaj.